Nominera kandidater till Tristan Schött´s Minnesstipendium!
Nominera kandidater till Tristan Schött´s Minnesstipendium 2019! För fjärde året kommer Tristan Schötts Minnesstipendium att delas ut till en ledare och en spelare i samband med Kungsbacka IF´s ungdomsavslutning 25 oktober i Lindälvsskolans aula. Stipendiet delas ut för att hedra Tristans minne men också för att uppmuntra spelare och ledare i föreningen att vara en förebild i föreningens verksamhet. Tristan var en glad 11-åring som älskade att spela fotboll och som aldrig missade chansen att spela fotboll med sina kompisar i Kungsbacka IF. Kriterierna för att tilldelas stipendiet är följande; Ledare: • Ledare som visar stort engagemang, sprider glädje och positiv energi • Ledare som är en god förebild utifrån KIF´s värdegrunder • Ledare som är stödjande och visar ”stort hjärta” i sin gärning • Ledare som är uthållig och visar ett stort tålamod även i motgång • Ledare som har barnens och ungdomarnas ”bästa” i fokus • Ledare som prioriterar spelarnas prestation före resultat Spelare: • Spelare som visar ”stort hjärta”, en riktig kämpe för laget • Spelare som upplevs som ett verkligt föredöme • Spelare som är en god och uppmuntrande kamrat • Spelare som sprider positiv energi och glädje i sin omgivning • Spelare som eventuellt genomfört insatser av extraordinär/behjärtansvärd karaktär • Spelare som visat upp ett stort intresse och god träningsflit 2018 års vinnare Liam Nedholm och Oscar Sigfridsson 2017 års vinnare Lucian Spikare-Niculescu och Martin Hammarstrand Passa på att nominera era spelare och ledare nu (senast onsdag 23/10), skicka in era förslag på kandidater med motivering till Lars Ekdahl, lars.ekdahl@kungsbackaif.se eller Anders Martinsson, anders.martinsson@unit4.com. Tack på förhand! Kungsbacka IF U-sektion
Junior Flick
22 okt 2019
0kommentarer
Referat: Åsa IF - Kungsbacka IF
Åsa IF - Kungsbacka IF 1-2 (0-0) Då skulle det avgöras, främst kvalet men också ett derby - härligt att allt sammanstrålar i absolut sista matchen! Matchen började lite avvaktande men efter sju minuter skulle första målchansen komma. Det var Linus Bodin som kom fri från ca. 40m och drev bollen framför sig med en hoper gulklädda i hasorna. Linus får iväg ett hyfsat skott men Åsas målvakt räddar, retur går ut till KIF men något mål blev det inte denna gång. Spelet är jämt men med ett litet övertag för vår del. Åsa var inte ofarliga men skapade inget direkt hotande förrän i minut 24. Ett högerinlägg lurigt inspelat mellan vår backlinje och målvakt, snabbast fram var en hemmaspelare men han missar bollen. Samtidigt nås vi av att Waggeryds IK leder med 2-0 över FK Besa. Inte bra. Bara två minuter senare slår vår mittback Fredrik Eriksson en krossboll fram till Linus Bodin som lyckas vända bort tre hemmaspelare, komma rättvänd och får skjutit från ca straffpunkten, men skottet hamnar i Åsa-keeperns skopa. Vår bästa målchans så långt. Waggeryds IK - FK Besa nu 4-0... Andra halvlek Killarna kommer ut mycket tagade. Även om vi inte verkade få någon större hjälp av FK Besa, så handlade det ju om att vinna matchen. Johan Eriksson var den som fick tagit hål på den mållösa tillställningen. Efter lite klapp-klapp-spel är det Johan som rakar in bollen i mål. Minut 51. Åsa måste nu göra två mål och de satsade allt framåt. Ett guldläge dök upp då en KIF-splare får bollen på handen i straffområdet, straff och det luktade kvittering. Men en lamt slagen straff var enkel för vår storspelande målvakt, Christopher Eriksson, att lägga vantarna på. Med det skulle komma mer från ett hemmalag som nu inte la allt för stor energi på att jobba hem utan nu fick det bära eller brista. Vi drar på oss en del onödiga frisparkar matchen igenom, en av dem kom i minut 79. Frispark strax utanför vårt straffområde som Åsa-spelare snyggt trycker upp i nättaket, 1-1. Men vi har ett fortsatt lugn, chanser skulle komma. Bl.a. har Ali Fayad ett guldläge med tio minuter kvar men skottet tar inte den riktning vi alla önskade. Men i minut 86 är det återigen en vacker upprullning av Åsa-fösvaret som bäddar för Filip Nilsson att trycka in vinstmålet, 1-2! Åsa skapar ytterligare något läge men domaren blåser av och vi kan säkra en rättvis seger. Mycket bra jobbat av hela laget och ledarstaben. Att lyckas vinna, på bortaplan, i en så viktig match är värt en rungande applåd. Waggeryds IK vinner till slut med hela 8-0 över FK Besa. Tråkigt att Besa just denna dag måste drabbats av kollektiv förskylning eller liknande. Man ställer upp med sex spelare som inte varit med alls tidigare i kvalet och nog för det är bra att lufta sin förenings alla spelare, men det lämnar en lite fadd eftersmak i en så viktig match som berör så många föreningar. Både i denna kvalgrupp men också för alla de lag som påverkas av kvalets utgång om man spelar i div 5-7. Men så är det. Det skall dock inte förta den glädje som rimligtvis infunnit sig i Vaggeryd - grattis till avancemanget - ni var bäst och då går man upp! Det har surrats om att de två bäst placerade tvåorna skulle få en "frisläng" upp till div 3. Något som skall, enligt surret, grunda sig på att något lag, någonstans i Sverige, tackat nej till sin div 3-plats, samt att två div 3-föreningar skall slås samman. Om det stämmer eller ej låter vi vara osagt. Men efter att tittat igenom de 12 kvalgrupperna kan man konstatera att det finns två lag som har fler poäng än KIF, samt att där finns tre lag med samma poäng som KIF men med bättre målskillnad. Så, den tanken får nog läggas på hyllan, tyvärr. Men man vet ju aldrig, kvaltider o höst är en oförutsigbar kombination... //tm
Herr A
19 okt 2019
0kommentarer
Den 3 november startar inomhussäsongen igång!
Den 3 november kl. 16-17 i Hålabäcksskolans gymnastiksal startar vi upp inomhusträningen. Vi kommer under hösten att kalla till träning varannan söndag. Tiderna fram till jul ligger inlagda i vår kalender på laget.se. Inför varje träning kommer vi som vanligt att skicka ut en kallelse. Ha det fint! Hälsningar Ledarna
P-2012
18 okt 2019
0kommentarer
Nu skall det avgöras!
Nu finns ingen återvändo för något av de tre (som har chans till div 3) kvallagen - på lördag smäller det! Kl. 14:00 på Åsa IP och Vaggeryds IP. Kvaltider är julafton för matematiker - men här på hemsidan håller vi det enkelt! På lördag spelar: Waggeryds IK - FK Besa Åsa IF - Kungsbacka IF FK Besa - idag på 1p. Kan inte vinna kvalet. Men vi hoppas att man vill ge allt för att vinna i Vaggeryd på lördag. Det borde ju sitta fint med en trepoängare som avslutning på en lyckosam säsong. Laget har en mycket vass vänsterytter som vi i KIF-kläder hoppas skall få en framgångsrik lördag. Waggeryds IK - idag på 3p (2-2 gjorda/insläppta mål = 0 i målskillnad) Vann över oss med 1-0, förlorade i helgen mot Åsa IF med 1-2. Vinner Waggeryd och Åsa-KIF kryssar, då är man i div 3. Tappar man poäng är det div 4 även nästa år. Vinner både Waggeryd och KIF (båda då på 6p) - då blir det målskillnad som räknas, följt av flest gjorda mål, därefter inbördes möten (som ju Waggeryd vann). Åsa IF - idag på 4p (2-1 gjorda/insläppta = +1 i målskillnad) Vinner Åsa, ja då stannar de kvar i div 3. Kryssar Åsa-KIF, kan det räcka för Åsa OM FK Besa tar poäng i Vaggeryd. Förlorar Åsa spelar man div 4-fotboll nästa säsong.... Kungsbacka IF - idag 3p (1-1 gjorda/insläppta = 0 i målskillnad) Vinner KIF över Åsa och FK Besa tar poäng av Waggeryds IK - då spelas det div 3-fotboll på Tingbergsvallen 2020! Känn på det scenariot.... Men, vinner vi över Åsa och Waggeryd vinner över FK Besa, då får räknesnurran fram...för då har vi och Waggeryd 6p, båda lagen. Vinner Waggeryd med 1-0 t.ex. har de 6p och +1 i målskillnad. Vinner vi också med 1-0 över Åsa har vi 6p och +1 i målskillnad. Dvs samma målskillnad. Men då har Waggeryd gjort sammanlagt 3 mål i kvalet och vi har bara gjort 2 - då går Waggeryd upp. Och skulle vi hamna på samma antal gjorda mål går även där Waggeryd upp för då är det inbördes möte som gäller. Osv osv... Dvs fram med alla fingrar och tår så ni kan hänga med på lördag! Kuriosa Som noterat ovan är det mycket att ha i huvudet, men det finns ca. tio föreningar ytterligare som räknar på alla eventualiteter. Vi tänker då på dem i div 5-7. Skulle Åsa ramla ur div 3 och vi inte ta oss upp får det stora följder för dem i botten av div 5-6. Stannar Åsa kvar eller vi går upp så jublar många av topplagen i div 5-7, för då är där flera som får en fribiljett upp i systemet. Men det lämnar vi till andra att försöka förklara... Vi har bara en sak för våra ögon - och det är vår match mot Åsa IF - nu på lördag - avspark kl. 14:00! VI har allt att vinna - en skön tanke i höstmörkret!
Herr A
16 okt 2019
0kommentarer
Seger och tre poäng i kvalet!
Olatunde Ajose och Christopher Eriksson ledde laget till vinst mot FK Besa! Läs matchreferat här på hemsidan.
Herr A
12 okt 2019
0kommentarer
Visa fler nyheter